Trolley 2.0 zet Arnhem op de kaart als trolleyhoofdstad van de wereld

07/05/2015

Een 18 meter lange Trolleybus, met hetzelfde aantal zitplaatsen die binnen de huidige infrastructuur kan rijden, maar ook los van de bovenleiding. Daar werkt Vayon/EL-KW aan onder de projectnaam Trolley 2.0. De vernieuwde trolleybus moet minstens 10 kilometer op batterijen kunnen rijden.

Vorig jaar werd al bekend dat EL-KW zich in Arnhem zou gaan vestigen voor de bouw van een eerste prototype Trolley 2.0. Zij hebben gekozen voor de mogelijkheden en het innovatieve karakter van Industriepark Kleefse Waard (IPKW) en zijn hier inmiddels gestart met het ombouwen van een bestaande 18 meter lange gelede trolleybus tot hybride variant. EL-KW is onderdeel van de Britse Vayon Green Power Group en werkt aan de ontwikkeling van duurzame bedrijfsmatige mobiliteit.

Tien kilometer los

De Trolley 2.0 heeft een efficiëntere aandrijflijn, zodat er minder stroom uit de bovenleiding nodig is om te rijden waardoor er tegelijkertijd kan worden geladen. De stroom wordt opgeslagen in een accu en wordt benut zodra de bus van de lijn af is. De bus kan straks van de bovenleiding af, rijdt vijf kilometer heen en vijf kilometer terug om weer verbinding te maken met de leiding en opnieuw op te laden. Met het tegelijkertijd op stroom rijden en een accu opladen worden twee duurzame technieken gecombineerd.

Met de Trolley 2.0 wordt de periferie van trolleyvervoer vergroot en wordt bestaand materiaal flexibeler ingezet. De inzet van aardgasbussen kan op die manier worden verminderd. Jurgen van Kalleveen, directeur van EL-KW: “Omliggende dorpen en steden willen geen bovenleidingen, of het is te duur. Dan biedt de Trolley 2.0 uitkomst: op en neer naar Elst of Huizen kan straks al met deze bus. Maar de ambitie is wereldwijd; in groot-Europa zijn alleen al 148 trolleysteden te vinden.”

Ontwikkelen en maken in Arnhem

Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem is een vestigingsplaats voor ondernemers in de productie- en/of cleantech-industrie. Kevin Rijke, directeur van IPKW: “Duurzame mobiliteit is voor ons heel belangrijk en als park richten we ons op innovatie. Dit project sluit daar fantastisch op aan en we zijn er trots op dat de Trolley 2.0 op ons park wordt ontwikkeld en gemaakt.”

Van Kalleveen: “De duurzame, cleantech uitstraling van het park past bij ons. IPKW heeft goed meegewerkt en meegedacht en we voelen ons hier thuis.” Bovendien is er geen betere locatie om de bus verder te ontwikkelen dan Arnhem. “We gaan nu van historisch belangrijke trolleystad, waar de bussen blijven rijden, naar plek waar ze ook gebouwd worden. Dan kun je echt zeggen: Arnhem is de trolleyhoofdstad van de wereld.”

In december van dit jaar worden de eerste testritten gemaakt in Arnhem, om het prototype vervolgens verder te ontwikkelen en de bus uiteindelijk productieklaar te maken.